Landrover

Land Rovers Guide Till Terrängkörning

LAND ROVERS GUIDER

Land Rovers Guide Till Terrängkörning


Översikt

I regnskog, öknen och på andra platser där vanliga bilar inte kan ta sig fram hittar du terrängbilar. Så fort du överger asfalten inser du vilken otrolig potential din Land Rover har. I denna guide vill hjälpa dig att få ut mest möjliga av dina  terrängäventyr.

Lära känna din bil väl


- Innan du ger dig ut i terrängen är det viktigt att ha en mental bild av hur bilen ser ut undertill.

- Ta reda på var ömtåliga delar sitter, t.ex. bränsletank, motorsump, differentialer och växellåda så minskar risken för skador på grund av stenar, stubbar eller andra hinder.

- Kontrollera takpaketet och ta hänsyn till det när du kör under lågt hängande grenar.

- Läs användarhandboken och ta reda på vilka tekniska funktioner bilen har.

Experttips för terrängkörning

- Prova underlaget till fots, om det känns säkert, innan du kör på det.

- Ta reda på vad som finns bakom krönet innan du kör i uppförsbackar.

- Undersök alltid vattenhinder genom att hoppa i och ha med dig en pinne för att kontrollera slam och håligheter under vattnet. Bättre att bli våt om fötterna än att bilen fastnar.

- Kroka aldrig fast tummarna i ratten eftersom rekyler i terrängen kan göra att du stukar eller till och med bryter dem.

Gyllene regler för terrängkörning

- Kör så sakta som möjligt och så fort som krävs.
- Ta reda på bilens mått – höjd, vikt, bredd, inkörnings- och utgångsvinkel, frigångsvinkel och markfrigång.
- Ta reda på internationella handsignaler för rangering.
- Undvik att växla när du kör i svår terräng. 
- Läsa alltid av vägen så långt i förväg som möjligt. Undersök gärna underlaget till fots innan du sätter dig i bilen om det är säkert.
- Kör mycket försiktigt på grusvägar eller blöta vägbanor då väggreppet där är betydligt sämre.
- Var beredd på att bli besegrad. Backa och försök igen eller prova en annan väg.
- Låt aldrig hjulen spinna i onödan, särskilt inte på mjuka underlag där bilen lätt kan fastna och till och med orsaka skador i miljön.
- Var mjuk på gaspedalen.
- Håll alltid båda händerna på ratten, även när du backar.
- Tala alltid om vart du ska, vilken väg du ska ta och när du tänker vara tillbaka.

Nödutrustning för terrängkörning



Nödvändig utrustning för riktig terrängkörning

Det är viktigt att veta hur bilen fungerar, oavsett vilka äventyr du ska ut på (se Översikt). Packa in det allra viktigaste i din Land Rover innan du ger dig av.

Checklista:
- Draglina 
- Spade
- 2-vägsradio 
- Lämplig, klimatanpassad klädsel
- Lämpliga skor 
- GPS och karto
- Mat och vatten
- Extra bränsle

Körteknik

Grundregler

- För att köra effektivt i svår terräng krävs en viss smidighet.
- Gasa mjukt och släpp upp gaspedalen långsamt. På sätt undviker du att hjulen spinner vid acceleration eller deceleration.
- Styr exakt och bromsa så lite som möjligt.
- Det är alltid föraren som ska ha kontroll över bilen, inte tvärtom.

Ta sig över hinder

- Undersök gärna underlaget till fots innan du sätter dig i bilen. 
- Närma dig åsar rakt framifrån. 
- Närma dig stockar, stenar eller diken diagonalt så att tre hjul alltid behåller kontakt med marken. 
- Se till att däcken är fullpumpade om du kör på steniga vägar. 
- Kör grensle över djupa  hjulspår så bilen hålls i jämnt läge. Det skonar miljön.

Komma tillbaka upp på vägen

- Koppla ur diffspärren om den är inkopplad. 
- Stanna och kontrollera om bilen fått några skador. 
- Kontrollera däcken, även insidan, för att upptäcka eventuella skärskador. 
- Kontrollera chassit för att upptäcka eventuella skador som kan skava på däcken. 
- Kontrollera om det finns skräp på bilens undersida och i däcken. 
- Kontrollera att lyktor, fönster och speglar inte har skadats. 
- Kontrollera att nummerplåtarna går att läsa. 
- Kontrollera att all urustning sitter fast ordentligt.



När djupa hjulspår styr bilen

När det finns djupa hjulspår i vägen måste du vara extra försiktig om det är halt. Kanske märker du inte att hjulen inte pekar rakt fram förrän du forlorat greppet och bilen plötsligt kränger åt ett håll. (Bilar som The Range Rover, Range Rover Sport och Discovery 4 har en hjulriktningsindikator som hjälper dig i dessa situationer.)

Så länge du inte kör i en nedförsbacke är bästa sättet att undvika att hjulen låser sig i ett hjulspår att lossa på greppet runt rattten då och då samtidigt som du håller kvar handflatorna. Då får hjulen grepp igen och bilen hamnar rätt. Däcken kanske inte får grepp på hjulspårens hala sidor och det kan vara svårt att vrida på ratten.

Välja rätt utrustning


Förhållande


Utrustning



Stenigt underlag.



1:ans lågväxel.




Mjukt underlag.




2:ans eller 3:ans lågväxel.



Is och snö.




Högsta möjliga växel i rådande förhållanden.




Branta backar.




Kör uppåt högsta möjliga växel.



Nedförsbackar. 



1:ans lågväxel.




Vada.



2:ans lågväxel.




Sandiga spår.



Prova 3:e, 4:e eller 5:e lågväxel.


lera och sand

Range Rover, Discovery 4 och Range Rover Sport har ett unikt Terrain Response®-system som kan aktiveras på olika underlag: rock crawl, lera och hjulspår, sand, gräs/grus/snö eller väg.

Terrain Response® är en banbrytande funktion som rekommenderas i kombination med proaktiva körtekniker. Nedan följer ytterligare tips för terrängkörning på lerigt och sandigt underlag.

Grundregler:

- Håll jämn hastighet för att ta dig igenom djup sand eller lera.
- Välj inte för låg växel när du kör på lerigt underlag eftersom däcken spinner loss lättare.
-  På sand och lera är det oftast bättre med låg växel. 
- Om du måste köra i hjulspår på lerigt underlag är det viktigt att du hela tiden ser till att du vet åt vilket håll framhjulen pekar. 
- Däcken kan tränga igenom lera för att greppa på fastare underlag under leran. 
- Sand är hårdast i gryningen. 
- Om du måste vänta ut en sandstorm vänder du bilens bakdel mot vinden och stänger av motorn. 
- Följ de däcktryck som finns angivna på däcken och rekommenderas av Land Rover.
- Om sanden är mjuk och innehåller stenar fungerar det dock bättre med lågt däcktryck. 
- När hjulen börjar spinna lättar du på gasen och låter däcken sakta in tills de återfår greppet.

Obs! Innan du ger dig ut på äventyr måste du alltid se till att du och dina passagerare har lämpliga kläder på er.

Sand: en fin detalj

Öken. 20 % av jordens öknar täcks av sand. Största delen av sanden bildar sandskikt eller sandhav – vidsträckta områden av böljande dyner, som vågor på havet som stelnat i ögonblicket.

Stränder. Oftast tillräckligt fasta för bilar mellan högvattenmarkeringen och fyra meter från havet. Se upp för stigande tidvatten.

Fuktig sand. Fuktig ökensand efter regn kan vara lättare att köra på. Ofta binder blommor som slår ut på natten sanden.

Fast sand. Stora ökenområden där man kan köra med relativt hög växel.

Torr sand. En ytskorpa som är som hårdast i gryningens svalka.

Blöt sand.
 Undvik. Det kan finnas områden med "flytande" sand eller kvicksand.

Sanddyner. Undvik att köra över dyner. Kör runt dem.


Snö


Range Rover, Discovery 4 och Range Rover Sport har ett unikt Terrain Response®-system som kan aktiveras vid olika underlag: rock crawl, lera och hjulspår, sand, gräs/grus/snö eller väg.

Terrain Response® är en banbrytande funktion som rekommenderas i kombination med proaktiva körtekniker. Nedan följer ytterligare tips för terrängkörning i snö.

Innan du kör i snö:

- Ta reda på vilka snökedjor som rekommenderas för din Land Rover och om de kan monteras säkert på bildäcken.
- Undersök regelbundet för att kontrollera att kedjorna är spända.
- Öva på att montera snökedjor innan du faktiskt behöver dem, gärna en solig dag.

Obs! Innan du ger dig ut på äventyr måste du alltid se till att du och dina passagerare har lämpliga kläder på er.

Grundregler för att köra i snö:

- Håll jämn hastighet i djup snö.
- Välj inte för låg växel – det gör att hjulen spinner loss lättare. 
- Följen biltillverkarens anvisningar om däcktryck eller det tryck som står angivet  på däcket.
- Om hjulen börjar spinna lättar du på gasen och låter däcken sakta in tills de återfår greppet. 
- Välj så hög växel som möjligt. 


Backar

Ta sig upp för backar

- Undersök området till fots om möjligt. Ta alltid reda på vad som finns bakom krönet.
- Aktivera Hill Descent Control (HDC) om sådan finns.
- Kör uppför en backe i så hög växel som möjligt där bilen "drar" utan svårigheter. Om du väljer för låg växel spinner hjulen loss. Om du väljer alltför hög växel får du inte tillräckligt med kraft för att komma upp för backen.
- Närma dig alltid backen rakt framifrån, inte diagonalt, för att undvika att bilen ska välta.
- Försök aldrig svänga bilen i en brant backe.
-Var beredd på att misslyckas. Det händer även den bäste. Förvered en alternativ väg och ta reda på var alla hinder finns. 

Ta sig ned för backar 

- Stanna en billängd före branten så att du har tid att göra eventuella korrigeringar.
- Du kan även gå ur bilen och undersöka marken till fots.
- Aktivera Hill Descent Control (HDC) om sådan finns.
- Lägg som tumregel i 1:ans lågväxel eller "1:an" på en automatväxlad bil och bromsa sparsamt. 
- Följ den naturliga fallinjen; den väg vattnet skulle ta nedför backen.
- Rulla eller backa aldrig nedför med växeln i neutralläge eller kopplingen nedtryckt. 
- Sväng aldrig i en brant backe. Det kan få bilen att glida i sidled.
- Stanna endast om det är absolut nödvändigt och säkert.

Korsa vattendrag

Terrängkörning i vatten

Tips för att korsa vattendrag 

- Korsa vattendrag där det är så grunt som möjligt. 
- Undersök strömmen till fots, om det finns möjlighet, innan du kör över den. Använd en pinne för att mäta djupet och hitta håligheter på botten. 
- Korsa inte djupa, strida strömmar. 
- Skapa en bogvåg ca en meter framför stötfångaren i djupa vågor.
- Slira inte på kopplingen eftersom det minskar kontrollen över bilen.
- Släpp upp gaspedalen när du närmar dig andra sidan.
- Om det finns en brant backe, läs i vår guide om hur du kör upp- och nedför backar (se Backar).

Den perfekta bogvågen

- Accelerera när du kör ner i vattnet tills en bogvåg bildas.
- Försök hålla den en meter framför stötfångaren för att hålla vattnet borta från fläktelektroniken.
- Håll tillräckligt hög hastighet för att hålla kvar bogvågen framför stötfångaren.
- Obs! Meningen är att skapa en mjuk våg, inte en surf