VANLIG TERRÄNGKÖRNING
TILLBAKA TILL ÖVERSIKTEN

Terrängkörning på allmän mark är förbjuden i Sverige, om inte ändamålet är för jord- eller skogsbruk.

Terrängkörning handlar inte bara om bergspass och flodpassager. Vi ser hur du hanterar din 4x4 säkert i fem av de vanligaste terrängkörningssituationerna.
FALLGROPAR: TA DET LUGNT

Punktering, skador på fjädringen, intryckta hjulhus: väggropar kostar miljarder i fordonsskador varje år.

Om du råkar ut för ett dåligt vägavsnitt med stora väggropar, sakta in och aktivera Klippor på Terrain Response. (Om din bil har Terrain Response kommer den att ändra inställningarna åt dig).

Land Rover utvecklar för närvarande Pothole Alert Technology, som kommer att kunna identifiera platsen och väggroparnas karaktär, trasiga rör och manhålsskydd, och dela denna information i realtid för att varna andra förare och och förutse reparationstillbud.

GRUS: HÅLL KURSEN

Vid terrängkörning i grusspår eller passager, välj Gräs/Grus/Snö på Terrain Response. (Om din 4x4 har Terrain Response kommer den att ändra inställningarna åt dig).

Grus är ett underlag i ständig förflyttning med dåligt grepp och därför ska du alltid sakta ner farten och köra försiktigt. Detta minskar risken för att förlora greppet när du stannar, gasar eller kör in i en kurva.

GRÄS: KÖR VARSAMT

Hur ser dina planer ut idag? Vid körning på gräs och mjuka ytor är det viktigt att inte bara tänka på körsäkerheten utan att också beakta miljöns påverkan.

Välj Gräs/Grus/Snö på Terrain Response och välj en lågväxel. Behåll greppet genom att undvika onödiga girar. Har du bilar framför dig ska du inte köra exakt där de kör, eftersom det skapar spår.

Om gräset är vått eller fullt av pölar ska du vara extra försiktig. Bilar reagerar fortare på hala underlag och därför ska du undvika plötsliga hastighets- och riktningsändringar.

BRANTA BACKAR: BEHÅLL KONTROLLEN

Land Rover-bilar är byggda för att klara svåra upp- och nedförslut som kommer i dess väg. Så här kan du arbeta med din 4x4 för att behålla fästet i lutningar.

KÖRNING I UPPFÖRSBACKE

Använd högsta växeln som ger ett bekvämt "drag" och försök aldrig vända bilen i en brant lutning.

I en plötslig brant lutning, tänk på påkörningsvinkeln: Kommer hjulet eller fronten att gå i marken?

BRANTA BACKAR: BEHÅLL KONTROLLEN

KÖRNING I NEDFÖRSBACKE

Aktivera Hill Descent Control (HDC) (tillval). Med HDC behöver du inte chansa för att ta dig ned för hala branta backar. Systemet bromsar automatiskt för att hålla en jämn hastighet.

En tumregel är att använda 1:ans växel och att bromsa sparsamt. Om du kör på manuell växel, undvik alltid att rulla eller backa nedförs i neutralläge eller med kopplingen nertryckt.

Vid en plötslig utplaning ska du däremot tänka på avkörningsvinkeln: Riskerar bilens bakparti att gå i marken?

SLINGRIGA LANDSVÄGAR: VAR UPPMÄRKSAM

Slingriga landsvägar kan vara underbara att köra längs även om de ofta bjuder på oväntade utmaningar. Även om du kör en av världens säkraste SUV:ar är du inte oövervinnerlig.

Kom ihåg att du under våta eller regniga förhållanden behöver längre bromssträcka. Kör sakta och håll gott om avstånd till andra bilar.

Terrängkörning på allmän mark är förbjuden i Sverige, om inte ändamålet är för jord- eller skogsbruk.

<h3>VÅR OMFATTANDE <br>TERRÄNGKÖRNINGSGUIDE</h3>
TILLBAKA TILL ÖVERSIKTEN

Terrängkörning på allmän mark är förbjuden i Sverige, om inte ändamålet är för jord- eller skogsbruk.

HITTA EN ÅTERFÖRSÄLJARE
Hitta ditt närmaste auktoriserade servicecenter.
LADDA NER BROSCHYR
Ladda ner de senaste Land Rover broschyrerna.
KONTAKTA OSS
Har du en fråga? Kontakta Land Rover så hjälper vi dig!
BOKA PROVKÖRNING
Boka provkörning hos din närmsta återförsäljare.