Med en Land Rover plug-in hybrid (PHEV) sker det mesta av laddningen enkelt och bekvämt när du är hemma.
Det är oftast det billigaste och bekvämaste sättet att ladda – lika enkelt som att ansluta mobilen – och du behöver aldrig besöka en bensinstation.
Att sticka i kontakten och börja ladda är inte bara otroligt bekvämt, det är också billigare än att köra en bensin- eller dieseldriven bil. Normalt sett sparar du också mer pengar genom att ladda hemma än längs vägen. Om du laddar vid tidpunkter då elpriset är lågt kan du minska dina kostnader ytterligare.
Se hur mycket pengar du kan spara genom att till exempel köra en Range Rover Evoque plug-in hybrid och ladda den hemma.
Siffrorna avser uppladdning till 80 % på DC-snabbladdningsstationer som vanligtvis finns på servicestationer vid motorvägar och längs huvudvägar.
Laddningshastigheten sjunker i regel betydligt så fort man överstiger 80 %, för att skydda batteriet och optimera dess livslängd.
Fordon | Maximal elektrisk räckvidd | AC hem och offentlig laddning (7kW) 0 – 100% | Snabb DC-laddning (50kW) 0 – 80% |
---|---|---|---|
Ny Range Rover PHEV | Upp till 121 km†† | Från 5 timmar3 | Från 60 minuter |
Ny Range Rover Sport PHEV | Upp till 114 km†† | Från 5 timmar3 | Från 40 minuter3 |
Range Rover Velar PHEV | Upp till 53 km†† | Från 2 timmar 16 minuter3 | Från 30 minuter3 |
Range Rover Evoque PHEV | Upp till 62 km†† | Från 2 timmar 12 minuter3 | Från 30 minuter3 |
Discovery Sport PHEV | Upp till 60 km†† | Från 2 timmar 12 minuter3 | Från 30 minuter3 |
Defender PHEV | Upp till 51 km†† | Från 2 timmar 30 minuter3 | Från 30 minuter3 |
††Angivna värden är hämtade från tillverkarens officiella tester utförda i enlighet med gällande EU-lagstiftning med ett fulladdat batteri. Endast avsett för jämförelse. Värden i verkligheten kan avvika. Värdena för CO2, bränsleekonomi, energiförbrukning och räckvidd kan variera beroende på faktorer som körstil, miljöförhållanden, last, monterade hjul och tillbehör, faktiskt rutt samt batteriets skick. Värdena för elektrisk räckvidd är baserade på ett serietillverkat fordon på en standardiserad väg.
1Besparingarna har beräknats genom exempel på normal daglig körsträcka . De beräknas med hjälp av WLTP eAER EV-räckvidden för en Range Rover Evoque 1.5P P300e PHEV AWD Auto R-dynamic (34 m), den användbara batterikapaciteten (12,2 kWh), den genomsnittliga elkostnaden på en standardtariff (19p/kWh) och WLTP ICE-bränsleekonomivid blandad körning för den bilen när batteriet är urladdat (31,0 mpg). Jämfört med WLTP-bränsleekonomin vid blandad körning för en RR Evoque 2.0P P200 AWD Auto R-Dynamic S (31,7 mpg) och den genomsnittliga kostnaden per liter bensin (£1,35) för samma antal kilometer under ett år. Korrekt vid tiden för publicering.
2Endast kompatibla smartphones. I mån av tillgång på marknaden till tredje parts plattform och mobiltelefonsignal.
3Laddtiderna varierar beroende på många faktorer, inklusive men inte begränsat till: batteriets ålder, skick, temperatur och befintlig laddningsnivå samt anläggningen som används och den totala laddtiden.