NYA RANGE ROVER SPORT SV:
MODERNT LYXIGT PRESTANDA-FLAGGSKEPP

Nya Range Rover Sport SV är den kraftfullaste och mest dynamiska Range Rover Sport-modellen någonsin med sin kombination av suverän prestanda, dynamik, kapacitet, förfining och stilren design. Ny prestandaförbättrande teknik inkluderar det mest avancerade fjädringssystemet i sin klass7 och ett sensoriskt ljudsystem som ökar trivseln.

Den moderna lyxiga modellen tar täten i den uppfräschade Range Rover Sport-familjen och höjer den sportiga attityden, dynamiska förmågan och självsäkra närvaron till en ny nivå.

De nya högpresterande egenskaperna är omslutna av en exklusiv exteriördesign med förbättrat luftflöde som ger en mer självsäker utstrålning, med funktionella lättviktsmaterial som förbättrar prestandan ytterligare.

Nya Range Rover Sport SV drivs uteslutande av en ny 4,4 liters dubbelturbo V8 med 626 hk (635PS) och 750 Nm2, vilket innebär en ökning med 59 hk och 50 Nm jämfört med den föregående likvärdiga modellen Range Rover Sport SVR. Kunden kan accelerera från 0-100 km/h på så lite som 3,8 sekunder1 och utnyttja en topphastighet på 290 km/h. CO2-utsläppen är 15 procent lägre jämfört med föregående generation.

Denna enastående prestanda möjliggörs av en kombination av egenskaper som ger en viktbesparing på upp till 76 kg1. Inräknat är världens första 23-tums kolfiberfälgar och kolkeramiska bromsar till en serietillverkad SUV samt en kolfibermotorhuv.

Nya Range Rover Sport SV är ett enastående exempel på Range Rovers moderna lyxfilosofi och erbjuds endast till utvalda kunder i versionen SV EDITION ONE. Varje enskild modell har exklusiv dekor på front splitter, mittkonsolen, instegslister och markbelysning. Samtliga SV EDITION ONE-modeller är redan sålda till utvalda kunder världen över.

Geraldine Ingham, VD för Range Rover:"Nya Range Rover Sport SV exemplifierar Range Rovers filosofi, inte bara som en djärv utveckling av föregångaren Range Rover Sport SVR, utan också i det personliga tillvägagångssättet vi tillämpar för våra mest insiktsfulla kunder."





REVOLUTIONERANDE DYNAMIK

6D Dynamics-fjädringssystemet i nya Range Rover Sport SV är det mest sofistikerade i sin klass7. En världsnyhet som kombinerar hydrauliska sammankopplade dämpare, justerbara fjädrar och pitch control. Det revolutionerande systemet avlägsnar helt behovet av konventionella krängningshämmare och en nästintill perfekt väghållning uppnås samtidigt som vikten reduceras och greppet förbättras.

Fjädringssystemets upphängning är mellan 10 och 25 mm lägre än på andra Range Rover Sport-modeller beroende på valt körläge. Unika SV-inställningar tillämpas på den intelligenta fyrhjulsdriften, fyrhjulsstyrningen, momentstyrning genom bromsning, Configurable Dynamics och aktiv bakre differentialspärr för att ge en mer fokuserad, sportbilsliknande körupplevelse – speciellt i det helt nya SV-körläget.

Nick Collins, Executive Director för fordonsprogram på JLR: "Nya Range Rover Sport SV ger en optimal kombination av suverän prestanda, oöverträffat habegär, kapacitet och förfining. Det är ett intuitivt tillskott till Range Rover Sport-utbudet som påvisar den världsledande expertisen hos våra prestandaspecialister."

Nya Range Rover Sport SV har också specialutvecklade chassikomponenter, inklusive en ny bakre underliggande ram samt fjädringslänkar med reviderad geometri och följsamhet. En ny elektronisk servostyrstång, som är den snabbaste hittills i en Range Rover, ger förbättrad smidighet och körkänsla.

Bakdäck som är 20 mm bredare än framdäcken har för första gången monterats på en Range Rover. Detta arrangemang, med Michelin Pilot Sport All Season 4-däck som standard, möjliggör en bakre dynamisk inställning som förbättrar både grepp, stabilitet och dragkraft. Styvare bakre krängningshämmare bidrar också till att ge omedelbar styrrespons.

De kombinerade fördelarna av dessa tekniker gör att nya Range Rover Sport SV kan generera en sidoacceleration på över 1,1 G med året-runt däck. Det är en ökning med 22 procent jämfört med Range Rover Sport SVR med sommardäck.

De kombinerade fördelarna av dessa tekniker gör att nya Range Rover Sport SV kan generera en sidoacceleration på över 1,1 G med året-runt däck. Det är en ökning med 22 procent jämfört med Range Rover Sport SVR med sommardäck.






Varje enskild Range Rover Sport SV har ett specialutvecklat högpresterande bromssystem som förbättrar de dynamiska köregenskaperna. Kunderna kan välja mellan bromstekniken Dual-Cast som standard eller tillvalet Carbon Ceramic.

Carbon Ceramic-bromsskivor är för första gången tillgängliga på en Range Rover. De ger ultimat bromsprestanda med förbättrad motståndskraft mot höga temperaturer, har längre livslängd och är 34 kg lättare jämfört med de uppgraderade standard-bromsskivorna Dual-Cast. Viktminskningen resulterar i ökad responsiv hantering, snabbare acceleration och förbättrad körkvalitet.

Oavsett vilken bromsteknik kunden väljer är de unika Brembo Octyma-bromsarna med åtta främre kolvar de största som någonsin monterats på en Range Rover. Bromsarna, som utvecklats exklusivt för nya Range Rover Sport SV och kompletterar den stilrena designen, har ett unikt korsformigt kolvarrangemang för att maximera bromseffektiviteten. Exklusiva färger som kan väljas på bromsoken är bland annat gul, röd, brons och svart.

För att reducera vikten ytterligare kan kunderna välja till världens första 23-tums kolfiberfälgar för en serietillverkad SUV. Dessa innovativa fälgar med femdelade ekrar reducerar vikten med totalt 35,6 kg jämfört med konventionella 23-tums aluminiumfälgar. Detta leder till förbättrad prestanda, hantering och körkvalitet. Samtidigt som de är otroligt lätta är de konstruerade och testade enligt de allra tuffaste hållbarhetsstandarderna – precis som övriga Range Rover-fälgar.

För att maximera fördelarna med bilens uppgraderade dynamiska hårdvara kan föraren optimera de sportiga köregenskaperna genom att aktivera SV-körläget via en knapp på ratten. SV-körläget tar Range Rovers befintliga Dynamic-körläge ett steg längre och optimerar både styrningen, den åttaväxlade automatlådan, gasresponsen, avgasljudet och fjädringssystemet för en optimal dynamisk körupplevelse. SV-körläget gör det också möjligt att aktivera stabilitetskontrollprogrammet TracDSC, så att föraren fritt kan utforska nya Range Rover Sport SV:s dynamiska balans.






SJÄLVSÄKER DESIGN

Nya Range Rover Sport SV:s prestandafokuserade exteriördesign omfattar en exklusiv frontgrill med förbättrat luftflöde, omprofilerade nedre sidor av karossen och fyra funktionella avgasrör med kolfiberspetsar. Kolfiberdetaljerna på Range Rover-märkningen, den främre stötfångaren, frontgrillen, motorhuvens ventiler samt sidoöppningar kan kompletteras med en exponerad yta på kolfibermotorhuven3.

Prof. Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer, JLR: "Nya Range Rover Sport SV:s stilrena design förstärker dess dramatiska proportioner och sportiga personlighet."

Inne i den cockpitliknande kupén återfinns exklusiva SV-prestandasäten med integrerade nackstöd, mer skulpterade sidostöd och upplysta SV-logotyper på ryggstödet. En ny Ultrafabrics™ PU-interiör finns tillgänglig med sömlös så kallad "3D Knit to form"-textil. Världsunika genomskinliga, kantbelysta rattpaddlar ryms bakom ratten med tydliga tumgrepp, medan växelspaken med svarta keramiska detaljer ger en sval känsla vid beröring.

SINNESUPPLEVELSER

För att öka sinnesupplevelsen ännu mer under körning introduceras Body and Soul-säten (BASS) i nya Range Rover Sport SV. Dessa levererar en multidimensionell ljudupplevelse som gör det möjligt för passagerarna i framsätet att känna motorljudet. Nya Range Rover Sport SV är den första serietillverkade SUV:en som innehåller ett taktilt ljudsystem med teknik från SUBPAC™, som vanligtvis används av världsledande musikartister och kompositörer.

Body and Soul-sätena innehåller SUBPAC™ AI-optimerande programvara och givare som är riktade mot framsätespassagerarnas ryggar. Tekniken, som är en del av bilens 1430 W Meridian Signature-ljudsystem, analyserar media i realtid och genererar vibrationer av hög kvalitet för att skapa den mest engagerande och verklighetstrogna ljudbilden som möjligt i bilen.

Förutom att fördjupa musiken kan Body and Soul-sätena bidra till att förbättra det mentala och fysiologiska välbefinnandet hos framsätespassagerarna genom att påverka deras hjärtfrekvensvariabilitet (HRV) – det vill säga tidsintervallet mellan två efterföljande hjärtslag. Högt HRV-värde indikerar låga stressnivåer och avslappning.

Sex specialutvecklade Wellness-program finns att välja på med syfte att förbättra välmående genom förhöjda HRV-värden: Poise, Soothe, Serene, Cool, Tonic och Glow. Programmen har utformats i samarbete med Coventry Universitys National Transport Design Centre och School of Media and Performing Arts.

INFÖRANDET AV SV LEDER TILL FÖRBÄTTRINGAR I HELA MODELLPROGRAMMET

Förutom introduktionen av nya Range Rover Sport SV har hela modellprogrammet fått en rad uppdateringar, inklusive en ny plug-in hybrid med utökad räckvidd samt integrering av den senaste generationens Pivi Pro4-infotainmentteknik.

Prestanda och effektivitet har förbättrats med en uppdaterad plug-in hybrid, där den nya P550e – som ersätter P510e – erbjuder en elektrisk räckvidd på upp till 121 km för smidigare och mer avslappnade resor5, samt CO2-utsläpp från 15 g/km5. Elmotorn kombineras med en sexcylindrig Ingenium-bensinmotor på 3,0 liter vilket resulterar i 542 hk och 800 Nm vridmoment.

Den förbättrade elmotorn och transmissionen gör att plug-in hybriden är mer responsiv än någonsin. Att nå 100 km/h på enbart el går 5 sekunder fortare nu jämfört med föregångaren. Med både el och bensin kan föraren göra 0-100 km/h på 4,9 sekunder jämfört med tidigare 5,4 sekunder.

Dubbelturbo V8:an använder nu mildhybridteknik (MHEV) för första gången. Systemet ger ökad effektivitet genom att ta vara på energi som normalt går förlorad vid inbromsning och retardation, och förbättrad respons genom att återanvända den lagrade energin vid acceleration. I kombination med andra fördelar så som smidigare drift av start/stopp-funktionen kan koldioxidutsläppen reduceras.

Range Rover Sports vackert utformade interiör har också berikats med ny intuitiv teknik. Infotainmentsystemet Pivi Pro4 kombinerar enkel anslutning med en elegant 13,1-tums flytande pekskärm som gör det enkelt att styra bilens alla funktioner.

Gränssnittet inkluderar lättanvända sidoreglage för bland annat volym och klimat vilket ger omedelbar och exakt styrning oavsett vilken meny som visas. Cirka 80 procent av uppgifterna kan utföras inom två tryckningar från startmenyn. Haptisk återkoppling försäkrar en ny nivå av användarvänlighet.

Det integrerade Land Rover-röststyrningssystemet hjälper föraren att hålla ögonen på vägen samtidigt som de justerar miljön i kupén. Programuppdateringar utförs automatiskt med hjälp av Software-over-the-air-teknik.

Nya Range Rover Sport är också utrustad med den nya Country Road Assist-tekniken för första gången. Den har till avsikt att förbättra passagerarkomforten vid användning av den adaptiva farthållaren. Det intelligenta systemet använder navigationsdata för att automatiskt justera bilens hastighet med hänsyn till kommande kurvor och hastighetsbegränsningar.

1Med alla lättviktsalternativ monterade jämfört med Range Rover Sport P530 med närmast motsvarande specifikation.

2Dynamic Launch-körläget genererar ett vridmoment upp till 800 Nm, jämfört med ordinarie 750 Nm.

3Endast bilar med glansig lack.

4Funktioner, tillval, tredjepartstjänster och deras tillgänglighet för Pivi och InControl är marknadsberoende. Kontrollera därför med din Land Rover-återförsäljare vad som gäller angående lokal marknadstillgänglighet och fullständiga villkor. Vissa funktioner är kopplade till abonnemang som måste förlängas efter initialperioden enligt anvisningar från din återförsäljare. Mobil nätverksanslutning kan inte garanteras på alla platser.

5Angivna uppgifter är hämtade från tillverkarens officiella tester utförda i enlighet med gällande EU-lagstiftning med fulladdat batteri. Endast avsett för jämförelse. Värden vid verklig körning kan avvika. Värdena för CO2, bränsleekonomi, energiförbrukning och räckvidd kan variera beroende på faktorer som körstil, miljöförhållanden, last, monterade hjul och tillbehör, faktiskt rutt samt batteriets skick. Värdena för elektrisk räckvidd är baserade på ett serietillverkat fordon på en standardiserad väg.
7Vid mätningar med direkta konkurrenter den 31 maj 2023.