RANGE ROVER OCH RANGE ROVER SPORT FÅR HÖGSTA SÄKERHETSBETYG AV EURO NCAP

Nya Range Rover och Range Rover Sport kombinerar lyxig design och hisnande prestanda med exceptionell säkerhet.


  • Förfinad säkerhet: Nya Range Rover och Range Rover Sport har tilldelats det högsta säkerhetsbetyget fem stjärnor från Euro NCAP.

  • Passagerarskydd: Prisbelönta Range Rover uppnådde 87 % för barnsäkerhet, medan Range Rover Sport fick 85 % för vuxna passagerares säkerhet.

  • Säkerhetsassistans: Båda modellerna fick 82 % i kategorin säkerhetsassistans tack vare tillgången till de senaste avancerade förarassistanssystemen (ADAS).

  • Elektrifiering av drivlinan: Range Rover och Range Rover Sport kan fås som laddhybrider med utökad räckvidd för förbättrad effektivitet.

  • Designa din egen Range Rover eller Range Rover Sport här.



Nya Range Rover och Range Rover Sport har båda tilldelats högsta säkerhetsbetyget, fem stjärnor, i den senaste säkerhetsbedömningen av Euro NCAP. De lyxiga SUV:arna bygger på mer än 50 års expertis för att leverera en exceptionell bredd i fråga om terrängegenskaper, förfining och säkerhet.

De nya modellerna är de senaste i en lång rad av Range Rovers som har belönats med fem stjärnor enligt kriterierna i den övergripande säkerhetsklassningen som Euro NCAP införde 2009. 2011 tilldelades exempelvis Range Rover Evoque ett femstjärnigt toppbetyg av den välkända europeiska säkerhetsorganisationen.





Båda modellerna bygger på den nya flexibla MLA-Flex-plattformen som utgör en perfekt grund för en gedigen uppsättning toppmoderna förarassistansfunktioner som arbetar i harmoni för en mer responsiv och raffinerad körupplevelse. Nya Range Rover, som finns med fyra, fem och sju sittplatser, är upp till 50 % styvare än sin föregångare medan nya Range Rover Sport är 35 % styvare än tidigare.

Prisbelönta nya Range Rover uppnådde 87 % för barnsäkerhet och 72 % för utsatta trafikanter, medan Range Rover Sport fick 85 % för skydd av vuxna passagerare. Båda SUV:arna uppnådde 82 % i kategorin ”Safety Assist”.

Thomas Mueller, Executive Director Product Engineering på Jaguar Land Rover, säger: "Dessa utmärkta Euro NCAP-resultat är ett direkt resultat av det hårda arbete och den expertis som krävs för att designa, konstruera och tillverka fordon som har kombinerat säkerhet, kapacitet och lyx i mer än fem decennier. Vår starka MLA-Flex-plattform utgör en solid grund för en rad avancerade aktiva säkerhetssystem, så som automatisk nödbromsning (AEB), som tillsammans arbetar i harmoni för att skydda passagerare och andra trafikanter. Dessa Range Rovers är en teknisk triumf."

Nya Range Rover och Range Rover Sport är båda utrustade med en rad avancerade förarassistanssystem (ADAS) som är utformade för att stötta föraren och skydda passagerarna:



  • Nödbromsning (AEB) - med hjälp av framåtriktade sensorer och kameror hjälper AEB till att upptäcka potentiella kollisionsrisker med fordon, fotgängare och cyklister framför bilen eller i en angränsande fil. Funktionen aktiverar bromsarna för att undvika en kollision eller mildra dess svårighetsgrad om föraren inte agerar självmant.

  • Filhållningshjälp - känner av om bilen är på väg att oavsiktligt lämna körfältet och applicerar då ett korrigerande moment i ratten för att uppmana föraren att styra tillbaka bilen.

  • Emergency Lane Keep Assist - hjälper till att ge korrigerande styrinstruktioner om fordonet kommer för nära vägkanterna och glider mot en angränsande fil där det finns mötande fordon.

  • 3D-surroundkamera och ClearSight Ground View - 3D-surroundkameran ger perfekt sikt runt om fordonet och kan visa flera vyer samtidigt på displayen vid manövrering av bilen. ClearSight Ground View gör det möjligt för föraren att se det dolda området direkt framför och under motorhuven på fordonet med hjälp av 3D-surroundkameran.

  • Förarövervakning med åtgärd - stannar fordonet och aktiverar varningslamporna om föraren inte reagerar på en rad audiovisuella varningar.

  • Bakre kollisionsvarnare med krockförberedelser för medåkande - använder de främre och bakre sensorerna för att upptäcka kollisionsrisker inom 70 meter och varnar passagerarna med en akustisk varningssignal för att förbereda dem på en eventuell kollision. Vid behov blinkar varningslamporna och interiören förbereds genom att spänna säkerhetsbältena, flytta nackstöden framåt, luta sätena och stänga fönstren och panoramataket.

  • Intelligent luftfjädring - fjädringen växlar automatiskt till det sportiga körläget Dynamic när den främre kollisionsvarnaren upptäcker en kollisionsrisk vilket resulterat i smidigare köregenskaper som underlättar en eventuell undanmanöver.

  • Adaptiv farthållare med styrassistans - upprätthåller en förinställd hastighet och sänker den automatiskt om ett långsammare fordon upptäcks i körfältet framför bilen. Styrassistenten hjälper föraren att hålla fordonet centrerat i mitten av körfältet genom att göra mindre styringrepp i ratten.

  • Parkeringsassistans - upptäcker lediga parkeringsplatser och manövrerar fordonet in i parallella och vinkelräta utrymmen. Systemet kontrollerar också fordonet under manövrering med hjälp av styrning, acceleration, växelval och bromsning.








Båda bilarna kan också fås med kupéluftrening pro1, ett banbrytande system som tar luftkvaliteten i kupén till nästa nivå. PM2,5-filtrering och Nanoe™-X-teknik bidrar inte bara till att reducera lukter, bakterier och allergener, utan förbättrar också välbefinnandet och vakenheten hos föraren genom att övervaka CO₂-nivåerna i kupén och automatiskt föra in frisk luft utifrån när det behövs.




1Texcell research, utförd på uppdrag av och med resultat från Panasonic 2020.