KOMPETENS
HILL START ASSIST (MOTLUTSASSISTENT)
-
För att hjälpa föraren vid start i motlut håller Hill Start Assist kvar bromskraften tills föraren har hunnit flytta foten från bromspedalen till gaspedalen. Detta hindrar bilen från att rulla och underlättar för föraren. Hill Start Assist aktiveras automatiskt och behöver inte kopplas in manuellt.
ALL TERRAIN PROGRESS CONTROL (ATPC)
-
All Terrain Progress Control (ATPC) arbetar i mycket låga hastigheter (mellan 1,8 km/h och 30 km/h) och hjälper föraren att hålla en jämn hastighet under utmanande förhållanden, så att du kan fokusera på att styra och ta dig förbi hinder. Det möjliggör också jämn igångkörning, även på underlag med låg friktion som is, snö eller vått gräs.
HILL DESCENT CONTROL (HDC) (MEDLUTSASSISTENT)
-
Land Rover patenterade Hill Descent Control (HDC) (medlutsassistent) ingår som standard på alla fyrhjulsdrivna Land Rover-bilar. Systemet hjälper föraren att på ett kontrollerat sätt ta sig nedför svåra lutningar genom att hålla en jämn hastighet och bromsa enskilda hjul. Det arbetar automatiskt för att sakta ner bilen och hålla hastigheten i förhållande till vald växel och gaspedalens läge.
TRAILER STABILITY ASSIST (TSA)
-
Trailer Stability Assist (TSA) övervakar bilens stabilitetssensorer för eventuella störningar orsakade av en instabil släpvagn. Bilens system applicerar enskilda bromsingrepp för att avhjälpa potentiellt farliga situationer.
GRADIENT RELEASE CONTROL (GRC) (REGLERAD SLÄPPNING AV BROMSKRAFTEN I UTFÖRSLUTNING)
-
Gradient Release Control® (GRC) släpper gradvis bromsen vid start i en utförslutning för maximal kontroll. Detta system fungerar både vid körning framåt och bakåt.
GRADIENT ACCELERATION CONTROL (GAC) (REGLERING AV ACCELERATIONEN I UTFÖRSLUTNING)
-
Gradient Acceleration Control (GAC) har utvecklats för att minska känslan av plötslig acceleration när bilen kommer till en brant utförslutning. Genom Gradient Acceleration Control bromssystem saktas bilen ner till en kontrollerad hastighet medan den rör sig utför lutningen i förarens tänkta färdriktning. Funktionen bidrar till att minska känslan av skenande hastighet och gör att körningen känns tryggare.
TERRAIN RESPONSE
-
Terrain Response är ett system som utvecklats av Land Rover och som anpassar din bil så att optimala inställningarna väljs automatiskt oavsett körförhållanden, baserat på information från föraren. Systemet optimerar bilens motor, växellåda, differentialer och chassi för att maximera körbarhet, komfort och väggrepp oavsett terräng. Välj bara det läge som passar förhållandena: Allmän körning, Gräs/grus/snö, Lera/hjulspår samt Sand. Bilen är alltid trygg och säker att köra.
TERRAIN RESPONSE 2
-
Genom att övervaka flera av bilens sensorer anpassar funktionen Terrain Response 2 automatiskt olika fordonsinställningar efter rådande förhållanden, så att bästa möjliga inställningar av fjädring, drivlina och antispinnkontroll erhålls. Funktionen Terrain Response 2 bygger på det ursprungliga Terrain Response-systemet genom att minska förarbelastningen och säkerställa att bilen alltid har bästa möjliga inställning för vägförhållandena. Föraren har även möjlighet att välja en annan fordonsinställning om så önskas.
FYRHJULSDRIFT (4WD)
-
Land Rover använder permanenta fyrhjulsdriftssystem som fördelar det största tillgängliga vridmomentet till de hjul som har mest grepp. Land Rover fyrhjulsdriftssystem säkerställer optimala prestanda – på alla vägar, och oavsett underlag eller förhållanden.
2-STEGAD FÖRDELNINGSVÄXELLÅDA MED ELEKTRONISK MITTDIFFERENTIAL
-
En 2-stegad fördelningslåda med permanent fyrhjulsdrift och 50:50-fördelning av vridmoment. En elektroniskt styrd flerskivig koppling i mittdifferentialen fördelar vridmoment mellan fram- och bakaxeln. Upp till 100 procent kan överföras till endera axeln i extrema situationer. Dessutom bidrar ett elektroniskt system för väggreppskontroll ytterligare till bilens framkomlighet. Fördelningslådan erbjuder valbar låg och hög hastighet, och växling mellan dessa båda alternativ kan ske i hastigheter upp till 60 km/h. Utväxlingsförhållandet för låg hastighet är 2,93:1, vilket ger extremt låg krypfart för körning i svår terräng eller med tung släpvagn.
ENKELSTEGAD FÖRDELNINGSVÄXELLÅDA MED TORSEN MITTDIFFERENTIAL
-
Mekaniskt styrd enkelstegad fördelningslåda med Torsen mittdifferential. Denna fördelningslåda är 18 kg lättare än den 2-stegade varianten och möjliggör dynamisk prestanda med en fördelning av vridmoment mellan fram- och bakaxeln på 42/58 procent, som kan variera upp till en 78/22-procentig fördelning beroende på förhållanden.
WADE SENSING
-
Wade Sensing™ hämtar information från sensorer i ytterbackspeglarna och visar föraren vattendjupet genom visuell återgivning på bilens pekskärm och en ljudsignal som tilltar när djupet ökar. Föraren kan dels se det aktuella djupet, dels hur mycket djupare bilen kan vada säkert. Detta är särskilt ovärderligt vid dålig sikt eller mörkerkörning.
LOW TRACTION LAUNCH (STARTHJÄLP VID DÅLIGT VÄGGREPP)
-
Low Traction Launch optimerar bilen automatiskt för jämn igångkörning på underlag med låg friktion som is, snö eller vått gräs. Low Traction Launch aktiveras via bilens pekskärm och ställer om gasspjällsmappningen så att en mycket progressiv respons på motorns vridmoment erhålls. Den noggranna fördelningen av vridmoment till hjulen innebär att föraren kan maximera tillgängligt väggrepp, samtidigt som eventuella skador på underlaget minimeras.
PRESTANDA
DYNAMISK STABILITETSKONTROLL (DSC)
-
Den dynamiska stabilitetskontrollen (DSC) övervakar ständigt bilens hjulsensorer och hjälper föraren att återfå kontroll över bilen om bristande väggrepp eller stabilitet registreras. Systemet applicerar bromskraft till enskilda eller flera hjul och anpassar motoreffekten för att maximera säkerhet och kontroll.
DYNAMIC RESPONSE
-
Dynamic Response övervakar karossens krängning vid körning på ojämna vägar. Funktionen är konstruerad för att även minska karossens lutning avsevärt vid kurvtagning. Dynamic Response förvandlar bilens köregenskaper och åkkomfort. Om systemet känner av terrängförhållanden anpassar styrmodulen krängningshämmarens verkan så att större hjulrörelser tillåts, vilket ökar kontaktytan mellan däck och underlag så att maximal terrängkompetens och grepp uppnås.
ADAPTIVE DYNAMICS
-
Adaptive Dynamics-systemet övervakar bilens rörelser 500 gånger i sekunden och reagerar i princip ögonblicken för att ge ökad kontroll och minimerad karosskrängning, så att bilens gång är stadig och jämn. Adaptive Dynamics är en kombination av smarta sensorer och kontinuerligt variabla stötdämpare. Funktionen ger den optimala balansen mellan åkkomfort och stabilitetskontroll. Systemet känner även av terrängförhållanden och optimerar då dämpningen för en sofistikerad körupplevelse.
MAGNERIDE
-
MagneRide™ övervakar bilens rörelser 500 gånger i sekunden och reagerar i princip ögonblicken för att ge ökad kontroll och minimerad karosskrängning, så att bilens gång är stadig och jämn. MagneRide™ är en kombination av smarta sensorer och kontinuerligt variabla stötdämpare som innehåller magnetiska partiklar. Funktionen ger den optimala balansen mellan åkkomfort och stabilitetskontroll. Systemet känner även av terrängförhållanden och optimerar då dämpningen för en sofistikerad körupplevelse.
EFFICIENT DRIVELINE
-
Ett smart permanent fyrhjulsdriftssystem som ger enastående prestanda och väggrepp på alla underlag och kontinuerligt varierar fördelningen av vridmoment mellan fram- och bakaxeln. Systemet styrs elektroniskt och kan reagera på hjulspinn och förarens krav mycket snabbare än en mekanisk koppling. Det ger utmärkt terrängkompetens tillsammans med ökad smidighet på vägen.
ACTIVE DRIVELINE
-
Active Driveline är en revolutionerande, behovsanpassad drivelineteknik som kan växla mellan två- och fyrhjulsdrift när förhållandena kräver det. På så vis kombineras tvåhjulsdriftens bränslebesparande egenskaper med fyrhjulsdriftens terrängkompetens. Fyrhjulsdriften är ständigt inkopplad för att tillhandahålla stora mängder väggrepp från stillastående, men via en koppling sker fullständig frånkoppling av fyrhjulsdriftens komponenter när behovet av ökat väggrepp försvinner. Skulle systemet registrera hjulspinn eller en mer dynamisk körstil, kopplas fyrhjulsdriften in igen på högst 350 millisekunder. Två elektroniskt styrda kopplingar placerade på vardera sida av den bakre differentialen fördelar vridmoment till det hjul som har mest väggrepp. På så vis ökar bilens smidighet vid körning på väg, samtidigt som bakaxeln kan ”låsas” helt för maximalt grepp under mycket hala förhållanden. Övergången hos Active Driveline från två- till fyrhjulsdrift sker omärkligt, men föraren kan följa processen via en särskild 4x4i-skärm på pekskärmen.
AKTIV BAKRE DIFFERENTIALSPÄRR
-
Genom övervakning av bilens och terrängens egenskaper kan den aktiva bakre differentialspärren justeras kontinuerligt med hjälp av ett datorstyrt ställdon som sitter på differentialen. På så vis säkerställs att kraft överförs till de hjul som har mest tillgängligt väggrepp. Detta ger ökad kurvtagningsstabilitet vid körning på väg och ännu bättre grepp och mindre hjulspinn vid terrängkörning.
TORQUE VECTORING (MOMENTSTYRNING) (DIFF)
-
Torque Vectoring (momentstyrning) i kombination med den dynamiska aktiva bakre differentialspärren ger kontrollerad kurvtagning med bättre respons samt trygga vägegenskaper även i de snävaste kurvor. Den elektroniska differentialen och bilens bromssystem balanserar hela tiden fördelningen av motorns vridmoment mellan de fyra hjulen under kurvtagning. Systemet är också aktivt i terrängförhållanden med relevanta Terrain Response-inställningar. Detta kan vara väldigt effektivt i förhållanden så som sand, där det hjälper bilen vid vändmanövrer och för att motverka för stor understyrning.
TORQUE VECTORING (MOMENTSTYRNING) GENOM BROMSNING
-
Detta system ökar bilens smidighet och stabilitet vid kurvtagning. Systemet övervakar och balanserar hela tiden fördelningen av drivmoment mellan alla hjul för att förbättra grepp och styrning såväl på som utanför vägen. Systemet kan även öka styrningsgraden och minska understyrning genom att applicera bromsen på det kurvinre bakhjulet, så att mer vridmoment tvingas till det kurvyttre hjulet och stabiliteten på så vis ökar.
DIESELAVGASVÄTSKA (DEF)
-
DEF, även känd som AdBlue®, AUS 32 och ARLA 32, är en icke-giftig, färglös, luktlös och icke-brandfarlig vätska. DEF förvaras i en särskild tank i din bil och sprutas in i avgassystemet för att rengöra avgaserna.
ELEKTRISK SERVOSTYRNING (EPAS)
-
Den elektriska servostyrningen (EPAS) ger utomordentlig respons, kontroll och omedelbar servoassistans. Den är bara aktiv vid behov, vilket innebär mer motoreffekt när du verkligen behöver det och dessutom lägre bränsleförbrukning. Med hjälp av sofistikerad datorstyrning, som anpassar graden av servoassistans, ger EPAS mer finstämd kontroll i hög hastighet och full assistans vid manövrering i låga hastigheter.
MOTORSLÄPMOMENTKONTROLL (EDC)
-
EDC minskar risken att hjulen låser sig på grund av kraftig motorbromsning i hala väglag. Den agerar genom att tillfälligt öka vridmomentet till de drivande hjulen.
ECO-LÄGE
-
Denna funktion ingår som standard. När den aktiveras, prioriteras de mest effektiva fordonsinställningarna, bland annat för automatisk växellåda, Active Driveline (aktiv drivlina) samt värme och luftkonditionering, för att minimera bränsleförbrukning och CO2-utsläpp. ECO-data förser föraren med relevant information via pekskärmen, så att mer ekonomiska körvanor kan anammas.
INGENIUM-MOTORER
-
Land Rover toppmoderna fyrcylindriga Ingenium-dieselmotor har imponerande prestanda och förfining. Den lätta 2,0-litersmotorn helt i aluminium har ett cylinderhuvud med 16 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar, med variabla kamtider på avgassidan, samt dubbla balansaxlar för ännu jämnare gång.
KOMFORT OCH BEKVÄMLIGHET
ELEKTRONISK LUFTFJÄDRING (EAS)
-
Luftfjädring runtom optimerar bilens hjulrörelser och körhöjd, vilket i sin tur säkerställer komfort, stabilitet och kompetens på högsta nivå. Vid stillastående maximerar luftfjädringen bilens mångsidighet genom att höja eller sänka den för att underlätta kundens in- och urstigning. Detta är även en praktisk hjälp vid lastning av bagage eller andra föremål i bilen.
UTÖKAT LÄGE
-
Om bilen upptäcker att den har tagit i underlaget, förses luftfjädringssystemet tillfälligt med extra markfrigång. Utökat läge aktiveras automatiskt för att höja luftfjädringen och ge större markfrigång. Utökat läge är alltid tillgängligt och behöver alltså inte väljas. Finns endast tillsammans med elektronisk luftfjädring (EAS)
RÖRELSESTYRD BAKLUCKA
-
Med rörelsestyrd baklucka kan föraren styra bakluckan från trottoaren utan att fysiskt behöva vidröra vare sig bilen eller nyckeln. Så snart bilens smart key registreras kan bakluckan styras med en svepande fotrörelse under bilen tack vare sensorer placerade på vardera sida av bakluckan.
HEAD UP-DISPLAY
-
Head up-displayen visar viktiga fordonsdata som hastighet, växelläge och navigeringsanvisningar på vindrutan, så att föraren inte behöver ta blicken från vägen. Systemet är först i världen med holografisk teknik som ger överlägsen färgmättnad, ljusstyrka och kontrast. Föraren kan aktivera och avaktivera funktionen efter behov.
FÖRARASSISTANSSYSTEM
VÄGMÄRKESIDENTIFIERING
-
Vägmärkesidentifieringen håller dig ständigt informerad genom att visa vissa vägmärken på instrumenteringen där de syns väl, och som en del av head up-displayen (i förekommande fall). Systemet registrerar hastighetsskyltar (inkl. variabla skyltar monterade ovanför vägbanan) och vägskyltar med tilläggsinformation, till exempel sänkt hastighet vid våt vägbana.
ADAPTIV FARTHÅLLARE MED KÖ-ASSISTANS
-
Den adaptiva farthållaren använder radarteknik för att automatiskt anpassa hastigheten för att hålla ett säkert avstånd till framförvarande fordon. Om det fordonet saktar ner kommer din Land Rover att sänka sin hastighet för att bibehålla ett säkert avstånd. Din bil återtar sin förinställda hastighet så snart vägen framför är fri. Om bilen framför stannar helt och hållet, ser kö-assistansen till att din bil stannar mjukt. Så fort trafiken börjar röra på sig igen, trycker du försiktigt ner gaspedalen så följer din bil bilen framför igen.
SMART HASTIGHETSBEGRÄNSARE
-
När vår smarta hastighetsbegränsare är aktiverad använder den information från vägmärkesidentifieringen för att anpassa din bils hastighet.
PARKERINGSASSISTANS BAK
-
Vår parkeringsradar bak gör det lättare och säkrare att backa in i trånga utrymmen. När du lägger i backväxeln aktiveras automatiskt sensorer i stötfångaren bak. När du sedan manövrerar bilen ser du både visuellt på skärmen och hör genom en ljudsignal hur nära du är till olika hinder.
PARKERINGSASSISTANS FRAM OCH BAK
-
Vår parkeringsassistans fram och bak gör det ännu enklare och säkrare att manövrera bilen. När du lägger i backväxeln aktiveras sensorer i stötfångaren fram och bak. Du kan även välja att aktivera dem manuellt. När du sedan manövrerar bilen ser du både visuellt på skärmen och hör genom en ljudsignal hur nära du är till olika hinder.
360° PARKERINGSHJÄLP
-
Vår 360-graders parkeringsassistent ger dig full kontroll när du manövrerar bilen i trånga utrymmen. Sensorer runtom på bilen aktiveras automatiskt när backväxeln läggs i, eller så kan de aktiveras manuellt. En bild av bilen ovanifrån visas på pekskärmen. När du sedan manövrerar bilen ser du både visuellt på skärmen och hör genom en ljudsignal hur nära du är till olika hinder.
PARKERINGSASSISTANS (PARALLELL PARKERING OCH UTKÖRNING)
-
Vårt parkeringsassistanssystem gör det enklare än någonsin att parkera parallellt genom att det styr din bil in i ett lämpligt utrymme. Du behöver bara välja rätt växel och reglera bilens hastighet. Parkeringsassistans styr även bilen ut ur parkeringsutrymmet så att du slipper all stress med att parkera. Du vägleds genom manövrarna med hjälp av grafik och meddelanden.
PARKERINGSASSISTANS (PARALLELL OCH TVÄRSTÄLLD PARKERING SAMT UTKÖRNING)
-
Vårt parkeringsassistanssystem gör det enklare än någonsin att fickparkera genom att det styr din bil in i ett lämpligt utrymme. Du behöver bara välja rätt växel och reglera bilens hastighet. Parkeringsassistans styr även bilen ut ur parkeringsutrymmet så att du slipper all stress med att parkera. Du vägleds genom manövrarna med hjälp av grafik och meddelanden.
BACKVARNARE
-
Vår backvarnare varnar dig för fordon, fotgängare eller andra faror som närmar sig från sidorna av din bil, vilket är särskilt användbart när du backar ut ur en parkeringsficka. Systemet avger både akustiska och visuella varningar så att du vet vad som befinner sig bakom din bil även när sikten är begränsad.
FILHÅLLNINGSHJÄLP
-
Filhållningshjälpen kan bidra till att göra långa resor mycket säkrare. Den känner av om din bil är på väg att oavsiktligen lämna sitt körfält och styr då mjukt tillbaka den.
FÖRARÖVERVAKNING
-
Förarövervakningen känner av om du börjar bli dåsig eller trött och ger dig en tidig varning när du behöver ta en paus.
ÖVERVAKNING AV DÖDA VINKELN
-
Övervakningen av döda vinkeln varnar dig för fordon som befinner sig i eller snabbt närmar sig din döda vinkel. När ett fordon upptäcks, tänds en liten varningslampa i motsvarande ytterbackspegel. Om du slår på blinkersen på den sida där hindret finns blinkar varningslampan för att påvisa den potentiella faran.
DÖDVINKELASSISTENT
-
Dödvinkelassistenten arbetar med funktionen för övervakning av döda vinkeln för att motverka kollisioner. Om din bil upptäcker ett annat fordon i döda vinkeln när du påbörjar ett filbyte, tillhandahåller dödvinkelassistenten ett exakt beräknat styrmoment för att styra bort din bil från fordonet som närmar sig.
FILBYTESVARNING
-
Vår filbytesvarning kan bidra till att göra långa resor mycket säkrare. Systemet känner av om din bil oavsiktligen är på väg att lämna sitt körfält och varnar dig visuellt och med hjälp av en diskret vibration i ratten.
AUTONOM NÖDBROMSNING
-
I en situation som kräver nödbromsning är din bil alltid redo. Om en hotande kollision registreras ger bilen dig en kollisionsvarning framåt, så att du har tid att agera. Om du inte agerar och risken för en kollision kvarstår, aktiverar vårt system för autonom nödbromsning bilens bromsar för att lindra effekterna av en eventuell kollision.
AUTOMATISK HELLJUSASSISTENT
-
Med hjälp av en sensor monterad framför backspegeln växlar detta system vid behov automatiskt mellan hel- och halvljus.
NÖDBROMSASSISTENT
-
Om bromspedalen trampas ner snabbt, höjer det här systemet bromskraften till maximal nivå för att bromssträckan ska förkortas. Dessutom ger det bättre styrförmåga i oväntade situationer.
INFOTAINMENT
INCONTROL
-
InControl är en rad tjänster och applikationer som kopplar upp dig till din bil och som sömlöst, och säkert, förbinder dig med världen utanför. Även när du är borta från bilen finns InControl ändå med dig och ser till att Land Rover-upplevelsen blir bättre än någonsin.
INCONTROL APPAR
-
Med Land Rover InControl Apps kan fordonsoptimerade appar på din smartphone styras via bilens pekskärm, bland annat kontakter, kalender och musikspelare. Du kan även ladda ner tredjepartsappar med ett stort utbud av tjänster. Med InControl Apps ansluts din smartphone till USB-uttaget via en USB-kabel.
INCONTROL PROTECT
-
Din smartphone fungerar som en portal för anslutning till din Land Rover med hjälp av InControl Protect. Du kan kontrollera bränslenivån på distans, hitta din bil på en full parkering, registrera dina resor och till och med kontrollera att du inte har lämnat ett fönster öppet. Optimised Land Rover Assistance ingår också och kan överföra diagnostik- och positionsinformation till ditt vägassistansföretag om du mot förmodan skulle drabbas av ett haveri. Vid allvarliga incidenter informerar SOS-nödsamtalet räddningstjänsten om var du befinner dig.
INCONTROL SECURE
-
InControl Secure använder sig av spårningsteknik för att varna dig vid stöldförsök och skickar din bils position till berörda myndigheter så att bilen kan återbördas så fort som möjligt.
INCONTROL TOUCH
-
InControl Touch är det nya standardmonterade multimediesystemet och har en 8-tums pekskärm med intuitiv pek- och svepstyrning. Det innehåller ett toppmodernt navigationssystem med 2D- eller 3D-kartor och röstkommandon. Dessutom finns sömlös telefonanslutning samt klimat-, underhållnings- och fordonsreglage för att passa din sinnesstämning. InControl Touch är navet för många aktiva säkerhetsfunktioner och ytterligare tillvalsutrustning.
INCONTROL TOUCH PRO
-
InControl Touch Pro är det mest avancerade multimediesystem som Land Rover någonsin erbjudit. Den reaktionssnabba multipekskärmen stöder svep- och nyprörelser och levererar vår rikaste ljud- och bildunderhållning någonsin. För att förstärka upplevelsen ytterligare finns det även en fullt anpassningsbar startskärm, liksom naturlig röststyrning som stöder kommandon som ”mer som det här” för val av musikspår. Av SSD-enhetens totala lagringsutrymme är 10 GB avsett för lagring av media. Dessutom är det möjligt att visa albumomslag i Gracenote.
MERIDIAN DIGITAL SURROUND-LJUDSYSTEM
-
Land Rover har samarbetat med Meridian, ett världsledande företag inom ljudteknik och digital ljudbehandling, för att utveckla avancerade ljudsystem till Discovery Sport. Tillvalet Meridian digitalt surround-ljudsystem 825 W med 16 högtalare och en tvåkanals subwoofer ger kristallklara diskanttoner och djupa bastoner i hela kupén. Din musik låter precis som du vill att den ska göra.