Nya Range Rover är utan tvekan en av de mest tekniskt avancerade bilarna genom tiderna. Det mesta av dess teknik har utvecklats på kraftfulla datorer: intelligent teknik för den ultimata lyxbilen som tar sig fram överallt.
Men en av de smartaste nya funktionerna skapades ursprungligen av ett litet team av ingenjörer, med gångjärn och MDF-skivor från det lokala byggvaruhuset. Range Rovers mångsidiga lastutrymmesgolv är ett mästerverk av logik och bekvämlighet och inkluderar den innovativa Tailgate Event Suite - den perfekta utsiktspunkten för avkoppling utomhus. Ändå såg en tidig prototyp mer ut som ett skolprojekt än - som idag - en genialisk funktion på en mångsidig lyxbil.
Den utvecklades av Senior Programme Leader Emily Booker och hennes lilla team, som även omfattade akademiker. Resultatet är en unik funktion som hjälper till att hålla föremål som förvaras i Range Rovers (enorma) bagageutrymme inom räckhåll, erbjuder förvånansvärd flexibilitet och är också perfekt för förvaring av blöta och leriga saker (när äventyret lockar).
Land Rover-tekniken har alltid spelat en roll i Emilys liv: ”Min farfar var bonde. Som barn tillbringade vi mycket tid på hans gård, där han hade en gammal Defender. Jag har alltid tyckt att det var fantastiskt roligt. Våra familjebilar var alltid Discoverys. Mina föräldrar hade tre barn och vi behövde utrymmet.”
Emily har en bakgrund inom produktdesign. Hon studerade vid Loughborough University. ”Jag gick på några Woman in Engineering-evenemang och tänkte att ett graduateprogram skulle vara en bra början. Jag träffade en person som deltog i JLR:s traineeprogram. Det slog mig aldrig att det jag studerade skulle hjälpa mig att arbeta med att utveckla bilar.”
Hon började på JLR för 10 år sedan. ”De flesta ingenjörer som tog examen var män. Det fanns säkert tillfällen då jag var den enda kvinnan i rummet. Jag tog det som ett ansvar att tala - så att en kvinnlig röst blev hörd.”
Emily blev snabbt teamledare och de nyutexaminerade började arbeta för henne. ”Som kvinnlig ingenjör attraherade jag kvinnliga akademiker. Under de senaste sju åren har jag alltid haft två till fyra akademiker som arbetat för mig och fördelningen mellan män och kvinnor har varit nära 50-50. Det har skett en betydande förändring när det gäller antalet kvinnor inom ingenjörsyrket och på ledande positioner.”
Det kvinnliga perspektivet var avgörande för utvecklingen av Versatile Loadspace Floor. Mindre personer tyckte att det var svårt att nå djupt in i Range Rovers bagageutrymme. ”Mitt team letade efter nya kundfunktioner för den nya Range Rover. Vi började med brainstorming och fokuserade på lastutrymmet. Vi låste in oss i ett rum i två hela dagar för att distansera oss från det dagliga arbetet. Ofta är det här man får de bästa idéerna.
Emily och hennes team tittade på hur folk använde Range Rover och vilka problem som fanns. ”Den ursprungliga idén var en skiljevägg nära lastutrymmets bakre del för att göra det lättare att komma åt föremål i bagageutrymmet. Sedan tänkte vi - varför inte också vända den åt andra hållet för att skapa ett ryggstöd för bakluckan? I ett skede tänkte vi till och med att vi kunde göra om den till en hundramp. Allt handlade om att minska kundernas problem och förbättra kundupplevelsen.
”De flesta människor fyller inte lastutrymmet. De har med sig en arbetsväska, en sportväska, en shoppingväska eller kanske en övernattningsväska. Med en flexibel skiljevägg hålls de på plats och blir dessutom lättare att komma åt. För dem som lever ett äventyrligt liv gör skiljeväggen det också möjligt att separera leriga stövlar och blöta sportredskap från resten av bagaget. Den har också en yta som går att torka av - bättre än att lägga dem på mattan.
När den är stuvad är den dold och i jämnhöjd med golvet. Den är mycket tunn när den är hopfälld (bara 14 mm), tar inget utrymme från bagageutrymmet och är fortfarande kompatibel med ett reservhjul i full storlek. Som skiljevägg är den ordentligt låst på plats. Justerbara remmar och friktionsglidare kan hålla allt från en vinflaska till stora shoppingkassar. En strömbrytare fäller ihop skiljeväggen.
Dra i en annan tagg och samma skiljevägg, på en dubbel mekanism, fälls framåt i motsatt riktning - vilket skapar en bakre skiva på baksidan av bakluckan. När den är låst i sitt läge utgör den ryggstödet för Tailgate Event Suite - som utnyttjar Range Rovers ovanliga delade baklucka. Förvarade lyxiga kuddar ger extra stöd och komfort.
”Den prototyp vi skapade var väldigt grov och bestod till en början av foamboard. I nästa prototyp använde vi MDF och gångjärn som vi köpte på byggvaruhuset. Det var primitivt men gav oss en fysisk modell, vilket är viktigt.”
Enkelt träarbete och gångjärn i metall förvandlades till en mjuk yta och en sofistikerad vikmekanism. Och ytterligare ett kapitel lades till Range Rovers historiska och berömda kapacitet.